Leven in het hier en nu… ga er eens voor zitten

En… is het gelukt om een kruis in je agenda te zetten en iets leuks te doen voor jezelf? Dit was het onderwerp van de vorige blog post “De hoogste tijd om er een kruis doorheen te zetten!“. Door tijd vrij te maken voor jezelf leer je beter om in het hier en nu te leven. Hét onderwerp dat de komende tijd behandeld wordt zoals in deze blog post is toegelicht!

bench-560435_1920Maar zijn er ook technieken die je kunt toepassen om in het hier en nu te leven? Jazeker! De technieken die hier uiterst geschikt voor zijn, zijn de technieken die je leren rustig te worden en waarbij jij je bewust bent van je eigen lichaam.

Laten we een voorbeeld nemen om dit te verduidelijken. Je hebt je werk, verschillende privé-afspraken, de feestdagen komen eraan waar veel voor geregeld moet worden, de kinderen zijn moe omdat het nu extra spannend is (zeker in deze periode van het jaar zullen meerdere mensen dit herkennen). Door de drukte ben je misschien geneigd maar door te gaan en heb je eigenlijk geen tijd om even stil te staan. Wanneer je ‘s avonds op de bank ploft merk je pas dat je wat last hebt van je nek en dat je eigenlijk toch wel erg moe bent (vermoeider dan je eigenlijk dacht). De tijd vliegt voorbij en je vergeet eigenlijk aan jezelf te denken.

Wat kun je hier tegen doen?

  1. Ga zitten!
  2. Zet je voeten op de grond en haal rustig adem.
  3. Concentreer je nu 3 keer op je in- en uitademing.
  4. Adem hierna rustig verder in je eigen tempo.
  5. Concentreer je nu op je hoofd.
  6. Kun je voelen wat er in je hoofd gebeurt?
    • De kans is groot dat er telkens gedachten komen die je afleiden.
    • Wanneer er een gedachte bovenkomt stuur je deze weg.
  7. Komt er weer een nieuwe gedachte? Blijf deze wegsturen.
  8. Blijf zo een tijdje zitten en kijk wat er gebeurt.
  9. Als je voor je gevoel klaar bent open je je ogen.
    • Hoe voel je je nu?
    • Is je energie anders?

Bij deze techniek maak je je hoofd leeg. Daarnaast zijn er ook technieken om je bewust te worden van je lichaam. En je kunt het vast al raden… deze komen de volgende keer aan bod.

Voor nu wens ik je veel succes met deze techniek.

De hoogste tijd om er een kruis doorheen te zetten!

Haast, stress, een lange lijst met dingen die je moet doen…. Helaas is dit voor de meeste mensen niet onbekend. Daar komt nog eens bij dat je het misschien altijd goed wil doen voor anderen.

Zeker als je deze blog posts leest is de kans dat je jezelf hierin herkent groot. Dit is namelijk een eigenschap die helemaal past bij een hooggevoelig persoon.
Als hooggevoelig persoon is het heel belangrijk dat je de tijd neemt om jezelf op te laden. Ga eens na waar jij gelukkig van wordt. Lees je graag een boek, doe je graag een spelletje, ga je graag naar buiten? Maak hier bewust tijd voor!

Door bewust deze tijd te nemen zorg je ervoor dat je in het hier en nu leeft. Zoals je in de vorige blog post “Weer terug van weggeweest… de tijd is omgevlogen!” hebt kunnen lezen is dit het onderwerp dat de komende tijd besproken gaat worden. Hierbij de eerste techniek die je hierbij kan helpen.

agendaPak je agenda er eens bij en plan tijd voor leuke dingen. Vind je dit moeilijk? Start dan met iets kleins. Zoek 1 uur in je agenda dat echt helemaal van jou is. Wat je doet is niet van belang, als het maar iets is waar je gelukkig van wordt.

De volgende blog posts komen er nog meer technieken aan bod die je kunt toepassen. Je kunt hiermee aan de slag op tijden dat er een kruis in je agenda staat!

Weer terug van weggeweest… de tijd is omgevlogen!

Na een paar maanden verlof is het weer de hoogste tijd om aan het werk te gaan en weer nieuwe blog posts te plaatsen. Wat mij zo is opgevallen, is dat de tijd zo snel gaat. Voor je het weet zijn er weer een aantal maanden voorbij gevlogen.

KlokkenDit lijkt me dan ook een mooi onderwerp om te behandelen in de blog posts. We zijn met z’n allen zo gewend om maar door te rennen, dat we soms vergeten even stil te staan en te genieten. Want gelukkig hebben de meeste mensen genoeg om van te genieten.

Een goede gezondheid, fijne vrienden, een leuke baan, een mooi huis en zo zijn er nog veel meer dingen die hier genoemd zouden kunnen worden. Maar hoe geniet je van het nu? Het leuke is dat veel technieken die hooggevoeligen kunnen inzetten ook heel geschikt zijn om in het hier en nu te leven. Hierdoor ben je niet bezig met wat er komen gaat, maar alleen met wat nu is.

De komende blog posts gaan we hier dieper op in. En als de tijd bij jou ook zo vliegt, dan is de volgende blog post zo weer daar ;-).

Tot september!

Normaal gesproken vind je hier twee-wekelijks een blog post, maar deze keer is het even anders. In verband met mijn zwangerschap zal de praktijk vanaf maandag 16 mei 2016 gesloten zijn.

Maandag 5 september 2016 zal ik mijn werk weer hervatten en zullen ook de oude en vertrouwde blog posts weer verschijnen.

Tijdens mijn verlof kan ik volop inspiratie opdoen voor nieuwe onderwerpen die beschreven kunnen worden. Heb je zelf een onderwerp dat je heel interessant lijkt? Laat het mij weten door het formulier in te vullen van de blog post “Wat zou jij willen weten over hooggevoeligheid?”.

ZwangerHet is misschien nog een beetje vroeg, maar ik wens je een hele fijne zomer en hoop dat je de blog posts vanaf september weer met veel plezier gaat lezen!

Vind je het leuk om op de hoogte te blijven? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Hooggevoeligheid en vermoeidheid op het werk…

WerkenMoeheid is het thema van de afgelopen blog posts geweest. Een plek waar je als hooggevoelig persoon soms minder goed kunt functioneren (en wat dus erg veel van je energie kan vergen) is je werk(plek). Het is dus niet vreemd dat de blog post van deze week over hooggevoeligheid in combinatie met werk gaat.

Werken in een zakelijke omgeving is niet altijd prettig als je hooggevoelig bent. Je hebt namelijk een paar eigenschappen die het niet altijd gemakkelijker maken. Je wilt het altijd goed doen voor een ander, het werk dat je levert is nooit goed genoeg voor je gevoel, er lopen veel verschillende mensen op de werkvloer waarvan je, als jij jezelf niet beschermt, snel de energie kunt overnemen. En zo zijn er nog meer eigenschappen te bedenken die hooggevoelige mensen met zich meedragen.

Daarnaast is de werkomgeving belangrijk. Een werkplek waarbij je veel stress en hectiek ervaart kan er voor zorgen dat je overprikkeld raakt en dit kost enorm veel energie. Ga na voor jezelf welke trucjes je rust kunnen geven. Heb je een kantoor waar je de deur kunt sluiten? Spreek met collega’s af dat je niet gestoord wilt worden als de deur gesloten is. Is het lunchtijd? Loop buiten een blokje om in plaats van binnen blijven.

Maar hoe zorg je ervoor dat je plezierig kunt werken? Vind een baan die bij je past! Dit klinkt heel gemakkelijk, maar dat is het zeker niet. De manier om hier achter te komen is door te blijven zoeken. Welke aspecten vind je leuk aan je baan en en welke minder? Door hier kritisch naar te kijken kom je er steeds meer achter wat past bij jou.

En ook zeker niet onbelangrijk… heb jij je eigen energie goed beschermd? In de blog post “Technieken die helpen om je eigen energie te reinigen” vind je technieken die je hierbij kunnen helpen.

Deze blog post zal je zeker niet alle antwoorden geven, maar hopelijk geeft het je wel stof tot nadenken! Ieder hooggevoelig persoon is anders waardoor er geen ideale baan bestaat, maar je kunt wel op zoek naar de ideale baan voor jou.

Vind je het leuk om op de hoogte te blijven? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Rust inbouwen… hoe fijn is dat!

RelaxenAls hooggevoelig persoon is het heel belangrijk dat je rust inbouwt voor jezelf! In de blog post “Moe na sociaal contact?… Heel logisch eigenlijk!” heb je kunnen lezen dat er diverse oorzaken zijn waarom je zo intens moe kunt zijn. Het goede nieuws is dat er verschillende manieren zijn om rust in te bouwen voor jezelf waarbij je weer helemaal oplaadt.

Wat zijn goede relaxmogelijkheden voor een hooggevoelig persoon?

  • Onderneem iets wat je leuk vindt: Wat zijn bezigheden waar je blij van wordt? Lees je graag een boek, dans je graag, ga je graag uit eten? Zorg dat je hier tijd en ruimte voor creëert. Nadat je iets gedaan hebt waar je gelukkig van wordt zul je vaak merken dat jij je al veel beter voelt.
  • Ga de natuur in: Een prachtige manier om op te laden is door de natuur in te gaan. Maak een boswandeling, loop een stuk over de hei. In de natuur vinden veel hooggevoelige mensen rust.
  • Zet een kruis in je agenda: Heb je een drukke agenda? Zorg dat je een kruis in je agenda zet op bepaalde dagen en/of avonden. Op deze tijden plan je niets zodat je echt iets kunt doen wat jij wil. Spreek ook met jezelf af dat je niets mag plannen op deze dagen.

En het allerbelangrijkste is dat je lief bent voor jezelf! Dit is iets wat moeilijk is voor een hooggevoelig persoon, maar zo belangrijk als je rust wilt inbouwen voor jezelf!

Het advies is dus… ga aan de slag met deze tips zodat je snel kunt genieten van je rust :-).

Vind je het leuk om op de hoogte te blijven? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Moe na sociaal contact?… Heel logisch eigenlijk!

TekeningHerken je dit? Je hebt een gesprek met iemand gehad en daarna voel jij je ineens moe, leeg of lusteloos. Je bent in een ruimte geweest met veel mensen en de drukte grijpt je naar de keel? Buiten deze voorbeelden zijn er nog veel meer te bedenken. Ze hebben als gemene deler dat jij je na contact met anderen soms heel moe kunt voelen.

Hoe komt het toch dat vermoeidheid zo kan opspelen bij hooggevoelige mensen? Hier zijn diverse oorzaken voor, zoals:

  • Overprikkeld zijn: Mensen die hooggevoelig zijn hebben een overgevoelig zenuwstelsel. Dit houdt in dat je extra gevoelig bent voor signalen uit de omgeving. Wanneer er teveel signalen binnenkomen kan dit leiden tot overprikkeling. Op zo’n moment heb je letterlijk teveel signalen en/of indrukken binnengekregen en kan je lichaam deze niet meer verwerken. Wanneer er dan nog signalen binnenkomen, komen deze extra hard binnen.
  • Het aangeven van grenzen moeilijk vinden: In de blog post “Is het belangrijk om te weten dat je hooggevoelig bent?” heb je kunnen lezen dat een hooggevoelig persoon altijd rekening houdt met de emoties van anderen, andere mensen wil helpen (waardoor ze zichzelf soms vergeten) en perfectionistisch is. Deze eigenschappen maken het soms moeilijk om je eigen grenzen aan te geven. Wanneer je over je eigen grenzen heengaat kan dit je uitputten.
  • Het overnemen van de energie van een ander: Hooggevoelige mensen kunnen snel de energie overnemen van iemand anders. Wanneer deze niet helemaal lekker in zijn vel zit, is de kans groot dat je hier last van zult hebben. Dit kan zich op verschillende manieren uiten, zoals vermoeidheid. Gelukkig kun je jezelf beschermen tegen het overnemen van deze energie. In de blog post “Niet je handen voor je mond, maar voor je buik?” kun je hier meer informatie over vinden.

Hopelijk geeft deze blog post je een beter beeld waar vermoeidheid vandaan kan komen en realiseer jij je dat deze moeheid eigenlijk helemaal niet vreemd is!

Vind je het leuk om op de hoogte te blijven? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Hooggevoeligheid… doodvermoeiend

Slaap“Hoe kan het toch dat ik soms ineens zo intens moe ben”… een opmerking die ik veel hooggevoelige mensen hoor maken.

Ze snappen niet hoe het mogelijk is, wanneer zij goed uitgerust zijn, dit zomaar kan omslaan naar moeheid. En omdat ze dit niet kunnen plaatsen voelen zij zich een vreemde eend in de bijt. Jammer, want heel veel hooggevoelige mensen herkennen dit.

Omdat zoveel mensen dit herkennen is dit een mooi onderwerp voor de blog posts. De komende weken zullen dus in het teken staan van vermoeidheid bij hooggevoeligheid. We gaan niet alleen kijken naar waarom je zo moe kunt zijn, maar ook wat je er tegen kunt doen. Met een paar gemakkelijke handvatten kun je al voor veel meer rust zorgen.

De onderwerpen die voorbij gaan komen zijn:

  • Hoe komt het dat je intens moe kunt zijn nadat je een persoon gesproken hebt,
  • Hoe kun je rust inbouwen als hooggevoelig persoon,
  • Wat kun je doen tegen moeheid op je werk.

Voor nu is het belangrijk dat jij je realiseert dat veel meer mensen dit herkennen en hier tegenaan lopen. Mocht jij je dus moe voelen, geef er aan toe!

Een inzichtelijke kaartlegging

De afgelopen weken heb je alles kunnen lezen over inzichtskaartjes. Wat zijn inzichtskaartjes, hoe kun je het beste een inzichtskaartje trekken en waar let je op.

Verleden, heden, toekomstTot nu toe is er gesproken over het trekken van 1 inzichtskaartje, maar wist je dat het ook mogelijk is een kaartlegging te doen? Door meerdere kaarten te gebruiken kun je een uitgebreider antwoord krijgen op je vraag.

Er zijn verschillende leggingen. De legging die deze week wordt besproken is de meest bekende en gebruikte.

Voor deze legging trek je 3 kaartjes. De manier waarop je de kaartjes trekt is hetzelfde als bij het trekken van 1 kaartje. In de blog post “Open kaart spelen!” kun je terugvinden hoe je inzichtskaarten trekt. Ook bij deze legging is het van belang dat je een specifieke vraag hebt.

De eerste kaart die je trekt leg je links neer, de volgende kaart leg je hier rechts van en de laatste kaart komt aan de rechterkant te liggen. Op onderstaand plaatje zie je de volgorde.

Kaartlegging

Iedere kaart heeft zijn eigen betekenis:

  1. Het verleden: Deze kaart zegt iets over het verleden. Hoe heb je in het verleden gehandeld naar de vraag die je hebt gesteld?
  2. Heden: Deze kaart laat zien hoe je de vraag nu beleefd.
  3. Toekomst: De laatste kaart vertelt meer over hoe het in de toekomst zou kunnen verlopen. Doordat je een kaart trekt voor de toekomst kun je deze wellicht nog veranderen.

Wat is belangrijk bij deze legging?

  • De eerste kaart die je trekt, is de kaart voor het verleden, de 2de kaart voor het heden en de 3e voor de toekomst. De volgorde van trekken bepaalt de plek waar de kaart komt te liggen.
  • Ook bij deze legging is het het beste wanneer je hier rustig voor gaat zitten.

Ik wens je veel plezier bij deze legging!

Open kaart spelen!

En… heb je al een online inzichtskaart getrokken? In de vorige blog post “Inzichtskaarten… wat zijn dit?” heb je kunnen lezen hoe je dit kunt doen.

KaartjesIk hoor ook vaak dat mensen al kaarten thuis hebben liggen, maar er (nog) weinig/niks mee doen. Zonde, zeker omdat het heel gemakkelijk is om deze toe te passen. Of misschien vind je de kaarten dusdanig interessant dat je zelf ook kaarten wilt aanschaffen.

Om een kaart te trekken die op dit moment bij je past is het belangrijk dat je hier even de tijd voor neemt. Wanneer je onderstaande stappen volgt gaat dat zeker lukken!

Stap 1: Ga rustig zitten

Wanneer je een inzichtskaart wil trekken is het belangrijk dat je hier de rust voor neemt. Zorg dat je ergens kunt zitten waar het rustig is zodat jij je kunt concentreren op de kaarten.

Stap 2: Stel je vraag

Waarom wil je een kaart trekken? Wil je meer duidelijkheid over een bepaalde situatie of ben je benieuwd wat de kaarten je nu te vertellen hebben? De vraag die je hebt kun je óf hardop uitspreken óf in gedachten. Doe datgene wat goed voelt voor jou!

Stap 3: Schud de kaarten

Neem alle kaarten in je hand en schud deze. Door deze te schudden zorg je ervoor dat jouw energie in de kaarten komt en je de kaart trekt die past bij jou.

Stap 4: Pak een kaart

Wanneer je de kaarten hebt geschud kun je ze in een waaiervorm voor je neerleggen of in de hand houden. Pak nu op gevoel een kaart.

Stap 5: Lees de kaart aandachtig door

Lees wat er op de kaart staat. Begrijp je waarom je deze kaart getrokken hebt? Soms kan het ook zo zijn dat je een kaart niet meteen begrijpt. Laat deze dan bezinken. Later kan het zijn dat je begrijpt wat de kaart je wil vertellen.

Let op:

  • Soms kan het voorkomen dat er een kaart uit je handen valt. Geef deze kaart extra aandacht. Deze kaart wil je namelijk iets vertellen.
  • Wanneer je vaker inzichtskaarten gaat trekken zul je merken dat je jouw eigen methode gaat ontwikkelen. Dit is heel goed.
  • De kaart die je trekt klopt altijd! Zeker wanneer je de rust hebt genomen om een kaart te trekken die nu bij je past.